top of page
  • Foto van schrijverMarilène Loendersloot

Welke schappen in de supermarkt ik liever vermijd.

Al eens eerder schreef ik een blog over wat er in mijn winkelmandje zit. In die blog kun je lezen wat voor boodschappen ik doe, hoe ik boodschappen doe en waar ik zoal op let bij het boodschappen doen. Maar in deze blog hoop ik op dat laatste nog wat extra in te gaan. Want wat vermijd ik dan en waarom doe ik dat? Daarbij wil ik de kanttekening maken dat wij geen puristen zijn. Ja, we proberen het zo goed mogelijk te doen. Maar soms koop ik weleens een zak chips. Al moet ik zeggen dat dit inmiddels al wel weer even geleden is. En dan is het vaak een zak naturelchips, omdat het enige ingrediënt wat ik daaruit liever vermijd de zaadolie is. Met aardappels en zout is verder niet zoveel mis natuurlijk. Veel tussendoortjes maak ik zelf. We eten het grootste gedeelte van de tijd gezond, maar soms is het gewoon weleens leuk en lekker om iets anders te eten dan de (voor ons) normale dingen. Hiervoor heb ik inmiddels ook wel heel veel betere alternatieven gevonden. Dat is misschien ook weleens leuk om een blog over te schrijven. Helaas zijn die alternatieven niet altijd 1,2,3 in de gewone supermarkten te vinden, maar dat is weer een ander verhaal. Voor nu is het vast duidelijk waar deze blog over gaat en daarom ga ik snel verder met waar deze blog om gaat.


De dingen die ik (liever) vermijd

Wellicht dat veel van de dingen die ik noem voor de hand liggen, maar toch benoem ik kort waarom we het liever vermijden. Van sommige dingen is niet iedereen zich altijd even bewust namelijk. Althans, dat is mijn ervaring.


  • Frisdranken en niet pure fruitsappen - De suikers. Wij vinden dit dus zo zonde en drinken net zo lief water of puur sap. Puur sap eigenlijk nog niet eens zo vaak. En als we het drinken, verdunnen we het altijd met wat water. Door frisdranken en fruitsappen (überhaupt) te drinken, krijg je binnen een zeer korte tijd zoveel suiker binnen. Dit is heel heftig voor je lichaam om te verwerken. Om me heen hoor ik vaak: "Ik drink maar 1 glaasje per dag." Of "Ik drink light of zero." Maar als je je beseft dat er in een (klein) glas cola al 26 gram suiker zit en in 1 glaasje dubbelfris gemiddeld ook zo'n 15 gram, dan is dat alsnog heel veel suiker. En dan nog niet eens een vorm van suiker waar je lichaam iets mee kan. Aan heel veel niet pure sappen wordt ook suiker toegevoegd. Het aantal gram suiker zal daarmee lager zijn, maar het lijkt me alsnog zo onnodig. Waarom drinken we dan niet gewoon puur sap? Dat is toch ook harstikke lekker? En hoewel hier veel fruitsuikers in zitten, zijn dit dus wel suikers die je lichaam nodig heeft. Niet zoveel natuurlijk, want 1 glas sap bevat veel meer suikers in één keer dan een stuk fruit dat je rustig op eet. Maar alsnog, het verschil is er. Kies daarom altijd voor een pure vorm van sap. En drink hier ook niet teveel van. Je eet tenslotte ook geen 5 appels snel achter elkaar. Dus waarom zouden we het dan wel regelmatig (en veel) drinken?

  • Normale schoonmaakmiddelen - Het is dat in dit schap ook de eco schoonmaakmiddelen staan, maar anders zou ik er zo voorbij lopen. Veel gewone schoonmaakmiddelen zijn zo giftig voor ons. Ze kunnen onze hormonen verstoren, irritatie veroorzaken en noem maar op. Welke ingrediënten dit kunnen veroorzaken, waarom ik die liever vermijd en wat voor mij de alternatieven zijn? Dat kun je hier terugvinden.

  • Pakjes, zakjes en andere (kant en klare) maaltijdmixen - In deze pakjes, zakjes en mixen zitten vaak niet allemaal natuurlijke ingrediënten en E-nummers. En dan niet de goede. Ook zitten ze vol met andere dingen die niet echt gezond voor ons zijn, zoals geraffineerde suikers (dextrose) en zaadoliën bijvoorbeeld. Let erop dat deze ingrediënten niet altijd worden aangeduid met E-nummers. De gewone benaming wordt ook vaak gebruikt en daardoor is het soms niet gelijk duidelijk dat er (slechte) E-nummers in kunnen zitten. Een pakje of zakje is echt niet nodig om een lekkere maaltijd te kunnen maken. Je krijgt stoffen binnen die je beter niet binnen kunt krijgen en dat terwijl koken zonder dit alles eigenlijk net zo gemakkelijk is. Je moet even wat kruiden verzamelen misschien, maar als je dat eenmaal gedaan hebt en alles dus zo in de kast hebt staan, is het nog leuk ook.

  • Snoep, koekjes en chocolade - Deze ligt wellicht voor de hand. Het gaat erom dat we gewoon zo min mogelijk geraffineerde suiker consumeren en voeding tot ons nemen met zo min mogelijk synthetische en onnatuurlijke ingrediënten. Tegenwoordig is een koekje niet meer gemaakt van suiker, bloem, boter, eieren en wat bakpoeder, maar veel en veel meer. Dit is mijn inziens overbodig en ongezond, dus daarom maak ik het gewoon liever zelf. Soms zelf snoepjes, ja. Al zijn er tegenwoordig gelukkig weer meer snoepjes te koop die alleen maar gemaakt zijn van fruit en wat rijstbloem. Daarvoor zou ik dan wel weer naar dat schap toe lopen.

  • Normale verzorgingsproducten - Dit punt sluit in mijn geval wel redelijk aan bij de schoonmaak producten. De normale shampoos, handzepen, douchegels, deoderanten, en noem maar op, zitten wederom vol met allerlei ingrediënten die ik liever vermijd. Welke dat zijn, waarom ik die liever vermijd en wat voor mij de alternatieven zijn? Dat kun je hier terugvinden.

  • "Gezonde voeding" - Denk hierbij aan alle sportvoeding, maar ook de suikervrije, caloriearme of koolhydraatarme voeding. Vaak zitten deze producten vol met synthetische ingrediënten, waaronder zoetstoffen als aspartaam. Maar ook zitten ze vol zaadoliën. Hier heb ik al eens eerder over geschreven, maar dit is gewoon echt niet gezond. Je lichaam kan er niets mee. Sterker nog, het is schadelijk voor je lichaam, omdat het je lichaam vraagt om iets af te verwerken breken wat niet natuurlijk is. Dit geldt soms ook voor de biologische of glutenvrije producten die verkocht worden. Check dus altijd wat voor ingrediënten er in een product zitten. Hoe minder, hoe beter. En als je een ingrediënt niet kent, dan is dat vaak ook niet echt een goed teken.


Wat hebben we echt nodig?

Zoals jullie misschien weleens hebben gelezen, vinden wij het in ons gezin belangrijk om zoveel mogelijk direct bij de boer te kopen. Dit heeft allerlei redenen. Maar dit maakt ook dat we de supermarkt steeds minder "nodig" hebben. Natuurlijk zijn er altijd dingen die wij hier zullen kopen. Al gaat het alleen al om vuilniszakken, eco schoonmaakmiddelen en andere dingen die hier onder te scharen zijn. Soms zelfs nog melk of eieren, als ik even niet bij de boer terecht kan bijvoorbeeld. Met deze blog wil ik jullie inspireren en aan het denken zetten over hoe we boodschappen doen. Dat heb ik ook geprobeerd te doen in de vorige blog die over boodschappen ging, maar nu heb ik me meer gericht op de dingen die je gewoon echt beter kunt vermijden. Waar ik jullie ook mee aan het denken wil zetten, is dat we misschien het beste wel gewoon alleen de "grondstoffen" kunnen kopen als het gaat om voeding. Dit klinkt misschien vreemd, maar hiermee bedoel ik de dingen die we zelf niet kunnen maken. Denk aan brood bijvoorbeeld. Hiervoor heb je meel/bloem, water, zout en misschien gist nodig. Denk aan aardappels, groente en vlees voor het avondeten om een gezonde maaltijd mee te maken. En natuurlijk kun je de pasta of pastasaus zelf maken, maar er zijn ook gezonde mogelijkheden te koop. In de supermarkt. Het gaat erom dat we nadenken. Waar komt onze voeding vandaan? Wat zit er in onze voeding? Wat hebben we écht nodig?




951 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page