top of page
  • Foto van schrijverMarilène Loendersloot

Ice cream-bites en waterijs.

Bijgewerkt op: 18 jul. 2023

De afgelopen dagen is het (heerlijk) warm geweest. Gelukkig koelt het inmiddels wel af 's nachts, maar overdag is wat verkoeling soms ook lekker. Ik merk dat ik op een warme dag minder eet, maar toch is het belangrijk om goed te blijven eten. Dan komt het op zich goed uit dat ik dol ben op ijs. Het maakt daarbij niet zo uit welk ijs. Waterijs, schepijs of een lekkere Magnum, het gaat er allemaal wel in. Maar omdat niet elk ijsje even gezond is, ben ik zelf iets gaan bedenken. Op Instagram heb ik weleens "ice cream-bites" voorbij zien komen en dat leek me erg leuk om te maken. Wat er precies in die ice cream-bites zat, weet ik niet meer. Ik deel met jullie daarom mijn recept voor deze ice cream-bites. Ook deel ik met jullie de manier waarop ik een lekker, maar toch gezond waterijsje maak.


Ik ben me overigens bewust van het feit dat je hiervoor plastic/siliconen ijsvormpjes of een bakvorm (wellicht met anti-aanbaklaag) nodig hebt. Ik kies er in dit geval gewoon voor om dit zo te maken, omdat dit alsnog een gezonder alternatief is en omdat (hoewel ik wil streven naar zo gezond en natuurlijk mogelijk) het soms niet anders is. Voor de ice cream-bites kun je er in elk geval nog voor kiezen om deze in (ongebleekt) bakpapier in de vorm te doen. Dit zorgt er ook nog eens voor dat de bites gemakkelijker uit de vorm komen.



Ice cream-bites met yoghurt en banaan


Wat heb je nodig voor 12 ice cream-bites (4/5 personen)?

  • 3 rijpe bananen (bijna geheel bevroren)

  • 3 flinke el yoghurt

  • 25 gram chocolade (puur 80%) - wellicht nog extra als topping

  • Klein handje hazelnoten

  • Honing/maple syrup (optioneel)

Welk keukengerei heb je nodig?

  • Een blender

  • Een (mini)muffinpan of (siliconen) ijsblokjesvorm

Hoe maak je de ice cream-bites?

  • Vries de bananen van tevoren in. Zorg ervoor dat ze goed hard zijn, maar niet zo hard dat ze niet in de blender kunnen. Als je een goede blender hebt, moet dit overigens geen probleem zijn.

  • Doe de bananen en yoghurt in de blender. Mocht je de bites wat zoeter willen maken, dan kun je wat honing of maple syrup toevoegen. Zorg ervoor dat alles tot een glad geheel wordt geblend.

  • Voeg nu de chocolade en hazelnoot toe en blend dit kort. Wanneer je dit te lang doet, zullen de chocolade en nootjes uiteindelijk ook een mooi geheel worden. Persoonlijk vind ik het een lekkere bite geven als er nog wat stukjes in zitten.

  • Doe het mengsel in de vorm en zet deze hierna in de vriezer. Wacht tot de bites geheel bevroren zijn.

  • Als je wilt kun je de bites nog afmaken met wat gesmolten chocolade bovenop. Smelt hiervoor de chocolade en giet dit over de bites. Doe de bites hierna nog even terug in de vriezer om de chocolade goed te laten uitharden. Eetsmakelijk!

Tip: Mocht je geen goede vorm hebben, dan kun je er natuurlijk voor kiezen om een grote bite te maken (in bijvoorbeeld een glazen bak) en deze hierna in kleine bolletjes te scheppen of in kleine stukjes te snijden.


Waterijsjes met fruit


Wat heb je nodig?

  • Pure vruchtensap naar keuze

  • Water

  • Bevroren fruit naar keuze

Hoeveel je van alles nodig hebt, hangt volledig af van hoe groot de ijsvormpjes zijn en hoeveel ijsjes je daarmee kunt maken. Ook kun je de ijsjes natuurlijk zoeter maken door meer sap te gebruiken of zelfs wat honing of maple syrup toe te voegen. Probeer dit lekker uit en maak de ijsjes op de manier die jij het lekkerst vindt.


Welk keukengerei heb je nodig?

  • Een maatbeker

  • IJsvormpjes

Hoe maak je de waterijsjes?

  • Meet hoeveel sap en water je nodig zult hebben. Dit kun je doen door de vormpjes bijna helemaal te vullen met de gewenste hoeveelheid sap en water. Doe hierna alle sap en water in de maatbeker.

  • Vul de vormpjes met stukjes fruit en giet hierna het sap en watermengsel in de vormpjes. Zet deze hierna in de vriezer. Eetsmakelijk!


Dat laatste "recept" is natuurlijk niet helemaal een recept, zo gemakkelijk en voor de hand liggend is het om te maken. Toch deel ik dit graag met jullie, omdat ik wil laten zien dat het super gemakkelijk is om zelf een gezonder alternatief voor iets lekkers te maken. Een alternatief zonder suiker en al die (vaak onnodige) toevoegingen. Veel maak plezier en alvast eetsmakelijk!



56 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page